آشنايي با اداره كل مشاوره و مددكاري ناجا
اهداف مراكز مشاوره در نيروي انتظامي:
الف ـ ايجاد رابطه نزديك و صميمي همراه با اعتماد بين مردم و پليس.
ب ـ شناسايي ريشه ها و زمينه هاي بروز رفتارهاي ناهنجار و بزهكارانه.
ج ـ كاهش مشكلات مردم و حل معضلات در زمان تنش و استرس د ركلانتريها و ارتقاء سطح بهداشت رواني.
ماموريت اداره كل مشاوره و مددكاري اجتماعي:
شناخت عوامل و متغيرهاي مؤثر در كيفيت زندگي مانند بروز و شيوع آسيبهاي اجتماعي با حساس سازي و آگاه سازي جامعه به منظور افزايش تواناييهاي مقابلهاي، ايجاد فرهنگ مشاوره در بحرانهاي زندگي و استقرار نظام خدماترساني جامعه شبكهاي سطحبندي شده، سازماندهي و اصلاح ساختار مديريتي در كاهش عوامل جرمزا در جامعه.
فلسفه وجودي مراكز مشاوره در ناجا:
مراكز مشاوره در معاونت اجتماعي ناجا در راستاي نگرش جامعه محوري پليس و لزوم افزايش ارتباط صميمانه و همدلي پليس و مردم براي پيشگيري از بروز جرائم و نابهنجاريهاي اجتماعي با بررسي كارشناسي به دستور فرماندهي محترم ناجا همزمان با ميلاد مولي الموحدين علي (ع) و مقارن با هفته ناجا با هدف ايجاد رابطه نزديك و صميمي و اعتمادآميز پليس با مردم، شناسايي ريشه ها و زمينه هاي رفتارهاي نابهنجار و بزهكاريها، تلاش در جهت از بين بردن ريشه هاي مشكلات اجتماعي و پيشگيري از آنها، آگاه سازي جامعه به منظور افزايش تواناييهاي مقابلهاي و ايجاد فرهنگ مشاوره در بحرانهاي زندگي در سال 79 راهاندازي گرديد.
طرح توسعه مراكز مشاوره و دفاتر مددكاري اجتماعي در استانها با توجه به اخذ نتايج مثبت در سال 82 نيز ادامه خواهد يافت بطور كلي بايستي خاطر نشان ساخت وجود اين اداره كل بيانگر استعداد تحول در نيروي انتظامي منطبق با تحول و شرايط اجتماعي است.
وظايف اداره كل مشاوره و مددكاري اجتماعي:
1. تعيين معيار و شاخصهاي لازم براي تأسيس و تأمين امكانات ( نيروي انساني و تجهيزات) و توسعه مراكز مشاوره و دفاتر مددكاري اجتماعي كلانتريها و پاسگاهها.
2. راهاندازي و توسعه مراكز مشاوره و واحدهاي مددكاري اجتماعي و صداي مشاوره در سراسر كشور متناسب با نياز فرماندهي انتظامي استانها.
3. ارزيابي و تعيين صلاحيت تخصصي مسئولين و كارشناسان مراكز مشاوره و دفاتر مددكاري اجتماعي كلانتريها و پاسگاهها و نظارت بر عملكرد آنها.
4. برنامهريزي و برگزاري كارگاههاي آموزشي بمنظور مهارتافزايي حرفهاي كارشناسان، مشاوران، مددكاران و ساير منابع انساني متخصص در مراكز و دفاتر مشاوره و مددكاري اجتماعي بر اساس نيازسنجي آموزشي و مأموريتهاي محوله
5. تجزيه و تحليل عوامل مؤثر در بروز رفتارهاي ناهنجار در زمينههاي آسيبهاي فردي، گروهي و خانوادگي كه امنيت و بهداشت رواني جامعه را به خطر مياندازد بر اساس مشكلات و يافتههاي آمار مراجعان به دفاتر مشاوره و مددكاري اجتماعي (با همكاري اداره كل مطالعات اجتماعي
6. ايجاد هماهنگي و تعامل با انجمنهاي علمي تخصصي از جمله روانشناسي، مددكاري، جامعهشناسي به منظور دستيابي به آخرين فنآوريهاي علمي در زمينه پيشگيري و درمان آسيبها و ناهنجاريهاي اجتماعي و ارائه راهكارهاي مؤثر.
7. برگزاري و شركت در نشستهاي علمي- تخصصي با حضور اساتيد و كارشناسان (درون سازماني و برون سازماني) به منظور همفكري در بالا بردن سلامت رواني جامعه.
8. بررسيهاي علمي براي بهبود فرآيند و روشهاي مؤثر خدمات تخصصي مشاوره و مددكاري اجتماعي.
9. ارائه توصيههاي بهداشت رواني براي آحاد جامعه در قالب تأليف متون، نشريات آموزشي،بروشورها، ويژهنامه ها در راستاي پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي.
10. تعيين رفتارهاي آسيبزاي غالب و حاكم بر يك منطقه خاص از طريق تجزيه و تحليل دادههاي آماري مراجعان و انعكاس به مبادي ذيربط در جهت هدايت رفتارهاي ناهنجار به سوي رفتارهاي متعارف آن منطقه ( با هماهنگي اداره كل مطالعات.
11. نظارت بر عملكرد و نحوه ارائه خدمات در مراكز مشاوره و دفاتر مشاوره و مددكاري اجتماعي تحت پوشش.
12. جمعآوري، تحليل و پردازش عملكرد و آمار مراكز و دفاتر مشاوره و مددكاري اجتماعي سراسر كشور و انعكاس آن به مبادي ذيربط.
13. تهيه و تدوين بخشنامهها و دستورالعملهاي لازم در راستاي هدايت و راهنمايي مراكز و دفاتر مشاوره و مددكاري اجتماعي كلانتريها و پاسگاهها.
14. بررسي و پيشنهاد عناوين و نيازهاي تحقيقاتي مربوط به مأموريتهاي اداره كل مشاوره و مددكاري و انعكاس آن به مبادي ذيربط.
منبع : سایت ناجا